Educația acasă se răspândește în Rusia

25/05/2018 | de Vera Reid

Pentru majoritatea rușilor, educația de acasă a fost întotdeauna învăluită într-o aură fantastică, ceva asociat în special cu grupurile protestante Amish din America sau cu acei copii cu nevoi speciale.

Dar, în ultimii ani, pe măsură ce tot mai multe familii creștine rusești au prins voce, cererea pentru alternative la sistemul oficial de școlarizare, corupt de materialism și darwinism în timpul regimului sovietic, și de valorile liberale în prezent, a devenit tot mai populară și mai clară.

Tot mai mulți părinți ruși sunt speriați și reticenți în a încredința educația copilului în mâinile unor străini, conștienți că, făcând asta, le încredințează responsabilitatea pentru educația morală, ceea ce poate duce la situația în care copiii sunt crescuți cu valori și morale complet străine de familie.

Pe acest fundal au intervenit Alexei Komov și Irina Shamolina, pionierii educației acasă din Rusia. Cei doi soți, cu o preocupare pentru educație, își cresc acasă cei trei băieți. Irina are și un blog foarte popular despre educație, iar Alexei este reprezentantul în Rusia al Congresului Mondial al Familiilor. Amândoi sunt fascinați de homeschooling și studiază intens domeniul încă din 2012. Cu timpul, au ajuns la convingerea că în Rusia este o nevoie urgentă de educație acasă.

Au călătorit frecvent în SUA, unde sistemele de învățare acasă s-au dezvoltat cel mai mult, încercând să învețe și să vadă la fața locului diverse experiențe ale homeschooler-ilor creștini.

În cele din urmă, s-au orientat spre o organizație de homeschool creștin, Classical Conversations, începută în anii 90 de Leigh Bortins, în Carolina de Nord. Acest model de educație creează comunități de familii creștine, care își educă copiii acasă după metoda clasică și care se întâlnesc săptămânal. Modelul se bazează pe teoriile educaționale din Grecia antică și pe conceptul triviumului medieval.

Astfel, copilul este educat acasă în majoritatea timpului, iar părinții îl ocrotesc și îl învață în sânul intim al familiei. Totuși, acest sistem se preocupă, în cadrul întâlnirilor săptămânale, de nevoile copilului – și de frecventele nevoi ignorate ale părinților – de socializare și comuniune cu oameni cu aceleași idei. Prin aceste întâlniri, copiii dobândesc anumite abilități pe care părinții cu mai puțină experiență în educație ar putea avea dificultăți în a le inculca acasă. 

Alexei Komov și Irina Shamolina au adoptat curriculumul de educație acasă creștinească și au tradus materiale. De asemenea, s-au străduit să pună întregul program într-o perspectivă ortodoxă și să-l facă, astfel, relevant pentru cultura și mediul rusești.

Semnificativ este că programul Classical Conversation a fost primit cu un entuziasm ieșit din comun de către unul dintre cei mai cunoscuți preoți din Rusia, Părintele Dimitrie Smirnov. Părintele este foarte popular și are o audiență uriașă, mai mare probabil decât a oricărei figuri religioase din Rusia. De asemenea, el este președintele Comisiei Patriarhale pentru Protecția Familiei, Maternității și a Copilăriei.

În predicile sale, părintele Dimitrie Smirnov pledează pentru educația acasă. El este convins că școala corupe mintea copilului și reprezintă un mediu foarte artificial, nenatural și distructiv pentru maturizarea copiilor. Părintele insistă că mediul ideal pentru un copil îl reprezintă casa, plină de rude, de iubire și credință.
Firesc, drept consecință, mulți dintre urmăritorii părintelui Dimitrie au decis să încerce educația acasă, iar mișcarea în această direcție a devenit din ce în mai consistentă cu fiecare lună.

Fondatorii Classical Conversations se declară „mai întâi de toate, o comunitate a familiilor”. Cu alte cuvinte, ideea de bază este este că familiile, lucrând împreună, își oferă sprijin emoțional și spiritual reciproc, își oferă unul altuia sprijin emoțional și spiritual și acționează pe placul lui Dumnezeu.

Ideea comunității este, de asemenea, deosebit de îmbietoare pentru tradiționalistul rus, de vreme ce religia și cultura rusă pun mare preț pe „comunitate”, pe care, adesea, o plasează chiar deasupra valorii occidentale sacre a „individualismului”.

Familiile au reuniuni de grup săptămânale. Fiecare întâlnire începe cu o rugăciune, iar părinții sunt încurajați să participe în virtutea faptului că modelul Classical Conversations creează un sistem de sprijin grozav, nu doar pentru copii, ci și pentru ei.

Părinților li se oferă, de asemenea, oportunitatea de a participa fără costuri la workshop-uri de 3 zile, în care deprind strategii practice de a-și îmbunătăți tehnicile de pedagoie și de a-și  perfecționa cunoștințele pe teme mult mai complexe.

Filozofia organizației Classical Conversations pleasează educația familială într-un sistem în care Dumnezeu este centrul  familiei și al comunității.  

Modelul Classical Education împarte educația în 3 etape majore:

·         Prima, numită „Gramatica” vizează dezvoltarea abilității de a învăța și reține informația (cunoștințe).

·         A doua etapă, „Dialectica”, se referă la analizarea informației și la transferarea abilităților desprinse între diverse subiecte (înțelegere).

·         A treia etapă – nivelul cel mai complex – se referă la folosirea, prezentarea și transmiterea cunoștințelor mai departe, dar și la plasarea Adevărului deasupra sinelui (înțelepciune)

Curricula pune un mare accent pe abilitățile de prezentare, întrucât transmiterea cunoștințelor acumulate și învățarea modului de prezentare coerentă a informației sunt considerate a fi cheia educației.

Sintetizând, homeschooling-ul și-a găsit o nouă casă și are toate șansele să răzbească în Rusia contemporană.

Traducere din engleză de la https://russian-faith.com/family-values/christian-homeschooling-becoming-popular-russiafinally-n1297

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *