Este aerul pe care-l respirăm mai poluat? Nu

20/10/2022    |   de Michael Sanera și Jane Shaw

Probabil că vă amintiți de o scenă din Sherlock Holmes  cu ceața londoneză. Știm astăzi că acel aer gros și îmbâcsit care se vedea sub lampadare în secolul XIX nu era doar ceață. Era poluare în cel mai înalt grad cu putință. Smogul negru atârna deasupra orașului, produs de arderea cărbunelui folosit la încălzirea caselor.

În cele din urmă „ceața” londoneză a dispărut. De-a lungul timpului, londonezii au trecut la folosirea unui cărbune mai curat, iar apoi au înlocuit cărbunele cu petrol, electricitate și gaz. Ultima „ceață ucigașă” londoneză  a avut loc în 1972.

Dar dacă citești manualele pentru copii ecologiste o să ai impresia că încă trăim acele vremuri. Potrivit acestor cărți, principalul vinovat de calitatea rea a aerului este automobilul. „Mai mult de jumătate din poluarea aerului provine de la mașini”, se scrie în Exploring American Citizenship. „Mașinile noastre emit multe substanțe toxice, inclusiv mari cantități de monoxid de carbon, care interferează cu abilitatea sângelui de a absorbi oxingen, care poate amenința creșterea și dezvoltarea mentală a fătului”, precizează This Planet is Mine.

Cu toate acestea, aerul este acum mai curat.

Poluarea aerului era pe vremuri o problemă serioasă în SUA. Astăzi, doar câteva orașe ca Los Angeles și Detroit mai au smog, în timp ce majoritatea americanilor trăiesc într-o atmosferă plăcută, unde smogul apare foarte rar. Calitatea aerului s-a îmbunătățit considerabil. Producătorii de mașini au redus emisia de agenți poluanți, casele noastre folosesc pentru încălzire în principal gaz și electricitate, nu cărbune; iar fabricile au redus monoparticulele care ies prin coșurile de fum.

 De pildă, Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) a emis un raport în care arăta că între 1989 și 1994 emisiile de dioxid de carbon au scăzut cu 7%, iar cele de monoxid de carbon cu 5%, asta în condițiile în care economia americană a crescut în această perioadă cu 9%.

Chiar și în bazinul Los Angeles, a existat o îmbunătățire considerabilă. Între 1995 și 1992, nivelul maxim al ozonului a scăzut de la 680 de părți/miliard la 300 părți/miliard.  Această scădere s-a produs chiar dacă numărul mașinilor din zonă a crescut de la 2,3 milioane la 10,6 milioane. E adevărat că tehnic vorbind multe orașe americane nu îndeplinesc standardele EPA pentru ozon (în atmosferă ozonul protejează pământul de razele ultraviolete, dar la nivelul pământului ozonul este un poluant).

Îmbunănățirea calității aerului continuă o tendință care durează de zeci de ani, mulțumită tehnologiei mai bune și a concurenței din piață. Economistul Robert Crandall de la Brookings Institute a analizat statisticile privind dioxidul de sulfur și alți poluanți și a ajuns la concluzia că declinul lor a început mult mai devreme de introducerea unei legislații ecologiste în 1970.

Putem trage de aici concluzia că poluarea aerului nu este o problemă? Nu. Pot fi efecte serioase asupra sănătății umane, în special asupra celor deja blonavi. Așadar, e important să continuăm a îmbunătăți calitatea aerului. Dar manualele ecologite nu ne ajută prea tare în această privință. Pentru ele dușmanul e mașina. Ele le cer copiilor să meargă cu bicicleta, să meargă mai mulți într-o mașină sau să folosească transportul în comun.

Copilul meu megea într-o zi cu bicicleta cu tatăl său. A observat că în multe mașini era doar o persoană. În opinia lui, această risipă de locuri înrăutățea poluarea. După care a trecut un autobuz. Tatăl i-a cerut copilului să numere câți oameni erau înăutru. Erau doar o mână. După care autobuzul a plecat într-un nor de fum. Copilul a fost de acord că mașinile poluează per persoană mai puțin decât autobuzele.

Un astfel de experiment nu apare în textele ecologiste. Cu siguranță, a merge pe bicicletă și a împărți o mașină nu sunt lucruri rele. Dar copiii ar trebui să învețe că:

  • Astăzi, mașinile emit cu 96% mai puțini agenți poluanți decât modelele de la începutul anilor 70
  • Majoritatea poluării create de mașini provine de la o proporție foarte redusă de automobile. Mai puțin de 10% dintre mașini sunt responsabile pentru mai bine de 50% din poluarea produsă de automobile.
  • Mașina privată are avantaje enorme. Le permite multor milioane de oameni să meargă unde vor, când vor, să se miște de colo-colo, lucruri extrem de importante pentru părinții cu copii mici.

Pentru a lupta cu poluarea aerului trebuie avute în vedere sursele reale de poluare.
Poluarea aerului este o problemă serioasă. De sute de ani a fost recunoscută ca o amenințare pentru sănătate . Dar poluarea este în scădere. În cea mai mare parte a țării aerul este curat în majoritatea timpului. Copiii ar trebui învățați și acest lucru.

Fragment din volumul „Fapte, nu frică. Cum să le vorbești copiilor de mediu” de Michael Sanera și Jane Shaw

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *